Branża FinTech w Polsce jest współcześnie dość mocno spopularyzowana. Mało tego – można zaobserwować w tej dziedzinie szybki rozwój, co jest w dużej mierze spowodowane tym, że klienci coraz chętniej korzystają z cyfrowych usług finansowych. Wobec tego warto przyjrzeć się polskiemu rynkowi z bliska i przekonać się jak w praktyce działają różnego typu firmy fintechowe.
Spis treści
Czym jest FinTech i na czym to polega?
FinTech jest sposobem prowadzenia działalności gospodarczej, w ramach której produkty finansowe są sprzedawane za pośrednictwem nowoczesnych technologii, przeważnie narzędzi internetowych. Powstanie branży FinTech, a następnie jej dynamiczny rozwój wynikał tego, że wraz z ogólnym rozwojem prowadzenia działalności online wiele firm zdecydowało się podnieść poziom oferowanych usług.
Polski FinTech w praktyce polega na tym, że dany klient może nabyć dany produkt finansowy – np. kredyt lub pożyczkę – bądź też skorzystać z innych usług finansowych w pełni online, bez wychodzenia z domu. FinTech obecny jest na takich polach polskiego rynku finansowego jak:
- pośrednictwo finansowe,
- sektor firm pozabankowych,
- sektor bankowy,
- płatności online – w tym: płatności odroczone,
- wymiana walut – kantory internetowe,
- aplikacje mobilne,
- sektor przewoźników – np. Uber,
- pożyczki prywatne,
- crowdfunding,
- porównywarki cen,
- strony aukcyjne – np. Allegro.
Ze względu na profil firmy Helicon Sp. z o.o. nas najbardziej będzie interesował FinTech obecny przy pośrednictwie kredytowym i sprzedaży zobowiązań.
FinTech w pośrednictwie finansowym.
W tym sektorze funkcjonuje niejeden pośrednik finansowy czy też broker, który na rozwiązaniach z zakresu FinTech opiera większość albo nawet całość swojej działalności. Zagadnienie w zakresie cyfryzacji pośrednictwa kredytowego wymagało stworzenia przez firmy autorskich systemów sprzedażowych, które wymagają nieustannej modernizacji. Broker lub agent musi bowiem uzupełniać system o bieżące aktualizacje, co jest wymogiem banków oraz firm pozabankowych. Jest to zdeterminowane prawnymi wymogami, ale też chęcią nadążania za konkurencją, w świecie szybkiego rozwoju technologii sprzedażowych.
FinTech – firmy pozabankowe.
Na rynku finansowym już od dawna firmy pozabankowe wprowadziły u siebie rozwiązania z zakresu FinTech. Można powiedzieć, że jeżeli chcielibyśmy w praktyce zobaczyć, jak wyglądają nowoczesne i aktualne techniki sprzedażowe online, to firmy pożyczkowe mogą tutaj służyć za wzór.
Pożyczkobiorcy mogą bardzo łatwo zaciągnąć zobowiązanie poza bankiem, a proces wnioskowania przebiega w 100% w internecie. Wniosek, formularze z danymi do uzupełnienia, wybór kwoty pożyczki oraz preferowany okres spłaty, a także regulamin, wzory umów i innych dokumentów oraz notki prawne – to wszystko znajduje się na stronie firmy pożyczkowej.
Weryfikacja osoby składającej wniosek odbywa się na stronie internetowej pożyczkodawcy oraz drogą mailową lub smsową. Ocena zdolności kredytowej również odbywa się dzięki narzędziom fintechowym, takim jak np. Kontomatik. Dzięki temu firma pozabankowa ma dostęp do danych z konta swojego potencjalnego klienta i może stąd wysnuć wniosek czy będzie miała do czynienia z wiarygodnym pożyczkobiorcą.
Warto wiedzieć, że po wydaniu pozytywnej decyzji przekazanie środków finansowych z tytułu pożyczki również odbywa się za pośrednictwem technologii fintechowej. Dzięki szybkim przelewom klient może otrzymać środki finansowe nawet w ciągu 15 minut od złożenia wniosku. To wszystko sprawia, że cała procedura przebiega szybko, wygodnie i sprawnie.
FinTech w sektorze bankowym.
Rozwiązania FinTech dotarły także do sektora bankowego. W obliczu tego, że praktycznie cała gospodarka krajowa zaczęła się cyfryzować już w latach 90-tych XX wieku, banki musiały nadążyć za postępem oraz oczekiwaniami klientów. Efektem tego był rozwój e-bankowości. Dzięki temu klienci mogą prowadzić swój rachunek bankowy online, zlecać przelewy, wnioskować o wydanie kart kredytowych, pobierać wyciągi z konta, itd. Ale oprócz tego mogą także wnioskować o udzielenie przez bank zobowiązania.
Przykładem banku, który w pełni podporządkował procedurę wnioskowania o zobowiązanie pod rozwiązania technologiczne z sektora FinTech jest Raiffeisen Digital Bank. Bank te oferuje kredyt gotówkowy. Na stronie internetowej Raiffeisena można wybrać kwotę do 150 000 zł na okres nawet 10 lat. Wystarczy pobrać aplikację, a następnie w formularzu online wpisać swoje dane. Kolejnym krokiem jest weryfikacja tożsamości za pomocą zdjęcia twarzy oraz zdjęcia dowodu osobistego. Należy także potwierdzić regularność oraz wysokości comiesięcznych dochodów. Następnie można już złożyć wniosek i podpisać go elektronicznie. Decyzję i pieniądze na koncie można otrzymać nawet w ciągu 15 minut.
Perspektywy rozwoju FinTechu w Polsce.
Można zauważyć, że klienci są generalnie rzecz biorąc pozytywnie nastawieni do rozwoju technologii fintechowych w Polsce. To powoduje, że duże szanse rozwoju otrzyma każdy podmiot, który będzie skutecznie i konsekwentnie szedł w tym kierunku. A co można powiedzieć o polskim FinTechu już teraz?
Na temat polskich rozwiązań fintechowych możemy przeczytać dość dużo w internecie. Istnieje fundacja FinTech Poland, która sama określa swój cel jako wykonanie pierwszych rzetelnych badań dotyczących polskiego rynku fintechowego. Z kolei serwis cashless.pl przygotował rozwiązanie systemowe jakim jest mapa polskiego FinTechu. Dzięki tej mapie można zobaczyć, jakie konkretne firmy stosują technologie fintechowe.