Jednym ze sposobów na uzyskanie zobowiązania jest korzystanie z usług doradcy kredytowego. Jednakże wielu klientów nie chce albo boi się rozmowy z doradcą kredytowym. Uprzedzenia i strach są irracjonalne, bowiem agent zawsze jest chętny do pomocy, nigdy nie działa przeciw interesom kredytobiorców, a służy szeroką wiedzą na temat produktów finansowych oraz procedur wnioskowania.
Spis treści
Doradca kredytowy – osoba na pewno nie z przypadku
Doradca finansowy nie jest pierwszą lepszą osobą, która przyszła z ulicy, zaczęła działać na rynku finansowym, ale w rzeczywistości nie ma pojęcia i pracy, którą wykonuje. Współcześnie pośrednik kredytowy, aby być skutecznym musi posiadać szeroką wiedzę z dziedziny finansów i prawa, znać działanie nowoczesnych technologii oraz umieć rozmawiać z klientem. Innymi słowy – to profesjonalista, a skorzystać z jego usług może ten klient, który będzie sobie tego życzył. Pośrednik nikomu się nie narzuca.
Dowodem na to, jak duże przygotowanie do wykonywania tego zawodu jest wymagane niech będzie wyjaśnienie tego jak ludzie zostają pośrednikami kredytu hipotecznego. Podlegają oni kontroli Komisji Nadzoru Finansowego. Muszą posiadać wyższe studia ekonomiczne lub prawnicze albo zdać państwowy egzamin. Muszą uiszczać opłaty z racji swej działalności oraz posiadać ważne ubezpieczenie OC. Jest tak dlatego, że kredyt hipoteczny jest bardzo złożonym zobowiązaniem i podlega osobnym, ścisłym regulacjom prawnym.
Wiedza Agenta na temat rynku finansowego
Pośrednicy kredytowi muszą posiadać wiedzę ogólną oraz wiedzę szczegółową. W ogólnym ujęciu przygotowanie merytoryczne doradców kredytowych polega na tym, że wiedzą oni jak działa polski rynek finansowy. Potrafią opowiedzieć o każdej instytucji finansowej z jaką współpracują, wskazać na różnice pomiędzy bankiem, a firmą pożyczkową oraz przytoczyć podstawy prawne. Mało tego – znają mechanizmy ekonomiczne. Wiedzą jak koniunktura wpływa na kredyty, potrafią wyjaśnić jak działania NBP czy innych organów państwowych (np. w kwestii zmiany stóp procentowych) oddziałują na rynek.
Wiedza agenta na temat produktów finansowych
W ujęciu szczegółowym każdy agent potrafi wyczerpująco opisać klientowi konkretne oferty banków czy firm pożyczkowych. Obejmuje to nie tylko ogólne pojęcie o kredycie hipotecznym, gotówkowym czy pożyczce. Pośrednik orientuje się w niuansach, potrafi wskazać jak subtelna zmiana choć jednego z licznych parametrów zobowiązania wpłynie na koszt ponoszony przez klienta. Wie też, co klient powinien zrobić, aby zwiększyć swoje szanse w procesie wnioskowania.
Warto tutaj wiedzieć, że w przypadku kredytu hipotecznego wymagana jest bardzo szeroka dokumentacja – niespotykana przy wnioskowaniu o innego rodzaju produkty finansowe. Często jest tak, że klient nie jest pewien czy pamiętał o wszystkich dokumentach, a niekiedy – jeśli czegoś w dokumentacji brakuje – ma prawdziwy kłopot w ustaleniu jak uzupełnić ten brak. Warto też i o to zapytać doradcę finansowego. Znacznie ułatwimy sobie sprawę, jeśli jeszcze przed zaciągnięciem kredytu hipotecznego będziemy mieli 100% pewności, że zgromadziliśmy wszystkie dokumenty.
Elastyczność agenta w zależności od sytuacji klienta
Bardzo ważne w pracy pośredników jest odpowiednie podejście do klienta. Agent musi posiadać umiejętności interpersonalne. Zawsze jest to pomocne w ustaleniu, jaką sytuację finansową ma klient. Każdy przypadek jest indywidualny. Jeden klient będzie zarabiał na umowie o dzieło, drugi – na umowie cywilnoprawnej. Trzeci będzie emerytem, a czwarty przedsiębiorcą. Trafić się też może małżeństwo, zainteresowane zobowiązaniem. W każdym z tych przypadków będziemy mieli do czynienia z inną oceną zdolności kredytowej oraz dostępnością produktów.
Agent nie przestraszy się specyficznej czy nawet bardzo trudnej sytuacji klienta. Doradca zawsze będzie gotowy, by zaoferować pożyczki dla niepracujących, a nawet dla osób zadłużonych. Jeśli klient będzie miał negatywną historię kredytową, to agent także w takim przypadku podpowie, co można zrobić, żeby zwiększyć swoją szansę na uzyskanie finansowania.
Zadowolony klient leży w interesie doradcy
Niektórzy formułują zarzut, że doradcy kredytowi działają tylko w interesie instytucji finansowych, chcąc jak najwięcej wycisnąć z portfela klienta. Nie jest to prawda. Wystarczy pomyśleć logicznie – oszukany klient zrobiłby złą reklamę doradcy. Ostrzegałby on innych przed takim pośrednikiem, a swoimi opiniami, które mógłby wyrażać choćby w internecie przedstawiłby go w czarnym świetle.
W interesie agenta leży, aby klient był zadowolony. Po pierwsze stwarza to szansę, że taki klient powróci w przyszłości do współpracy z doradcą, jeśli będzie zainteresowany kolejnym zobowiązaniem. Po drugie jest możliwe, że za dobrze wykonaną pracę doradca otrzyma pozytywny komentarz. Po trzecie niewykluczone, że zadowolony klient poleci innym swojego doradcę, dzięki czemu agentowi nie zabraknie pracy.
Współpraca z agentem, a jego zarobki
Jak wiadomo, agent musi mieć na chleb. Kwestia tego jak zarabia doradca finansowy jest uzależniona od tego, ile produktów finansowych sprzeda. To powoduje, że rozliczenie odbywa się z instytucją, a nie z klientem. Klient może skorzystać z pomocy doradcy, ale nie musi wnioskować o zobowiązanie. Dzięki temu ma szansę dowiedzieć się wielu szczegółów oferty, lecz do niczego nie jest przymuszany. A jeśli będzie wnioskował to cały czas pozostaje w kontakcie z agentem, może korzystać z jego rad, ale nie poniesie żadnych dodatkowych kosztów.
Dlaczego więc nie skorzystać?
Biorąc wszystko to pod uwagę samo nasuwa się pytanie: dlaczego nie skorzystać z usług doradcy finansowego? Nie nakłada to na klienta żadnego przymusu, ani nie generuje kosztów. Polega za to na tym, że agent dzieli się swoją wiedzą. W wyniku tego klient staje się bardziej świadomy i może pewniej poruszać się w świecie finansów. Największym jednak plusem tej współpracy jest tutaj fakt, że jeśli klient będzie zdecydowany na pozyskanie zobowiązania, to doradca pomoże mu uzyskać produkt z najkorzystniejszej oferty.