Spis treści
Średnie wydatki Polaków na święta i prezenty.
Tegoroczne świąteczne trendy są odmienne od tych z poprzednich lat. Z najnowszych badań wynika, że Polacy wydadzą więcej pieniędzy na prezenty, a mniej planują przeznaczyć na żywność. Duża część osób szuka okazji już podczas Black Friday. Wielu z nas coraz częściej zagląda do Galerii handlowych i robi zakupy w sklepach stacjonarnych. Nadal w modzie są Święta poza domem, wzrosła też liczba tych, którzy świąteczny czas chcą spędzić z bliskimi w restauracjach i hotelach.
Wiele osób zamiast przygotowywać bożonarodzeniowe dania w domu, woli wydać pieniądze na okołoświąteczne spotkanie z bliskimi w restauracji. Takie plany ma o 21,6 proc. więcej konsumentów niż rok temu.
Jak wynika z badania zleconego przez Związek Banków Polskich, przeciętny Polak planuje w nadchodzące Święta Bożego Narodzenia wydać średnio nominalnie 1427 zł. Kwota ta obejmuje wydatki związane z prezentami, jedzeniem i innymi zakupami związanymi ze świętami. Prawie połowa Polaków planuje wydać na prezent świąteczny średnio od 50 do 100 zł na osobę. Jeśli chodzi o wydatki świąteczne, Polacy wykazują się dużą świadomością budżetową – 57% ankietowanych deklaruje, że na prezenty wyda do 500 zł. Część Polaków jest jednak skłonna przecenić prezenty – 12% rozważa droższe prezenty do 800 zł, a kolejne 7% do 1000 zł.
Dawanie prezentów jest istotną częścią polskich tradycji świątecznych i wielu Polaków traktuje ten aspekt sezonu świątecznego priorytetowo. Kwoty wydawane na prezenty mogą się jednak znacznie różnić – 16% respondentów wskazało, że nie wie jeszcze, ile wydadzą. Dodatkowo, z przedstawionych powyżej danych wynika, że większość Polaków planuje ograniczyć wydatki związane z prezentami.
Na zwyczaje wydawnicze Polaków może wpływać kilka czynników, w tym poziom dochodów, wielkość rodziny i wartości osobiste. Z badania zleconego przez Związek Banków Polskich wynika, że w okresie świątecznym najwięcej wydają osoby o wyższych dochodach. Ponadto liczba osób w gospodarstwie domowym może mieć wpływ na wydatki, przy czym większe rodziny często wydają więcej na prezenty i żywność. Co więcej, część Polaków może priorytetowo traktować dawanie prezentów w sposób ekologiczny lub zrównoważony, co może mieć wpływ na ich nawyki związane z wydatkami. Ogólnie rzecz biorąc, wysokość wydatków na święta i prezenty może być bardzo zróżnicowana wśród Polaków, w zależności od wartości osobistych, tradycji kulturowych i sytuacji finansowej.
Zwyczaje zakupowe konsumentów w Polsce w okresie świątecznym.
Ile Polacy wydają w sklepach przed świętami Bożego Narodzenia?
Ceny żywności są średnio o 8 proc. wyższe niż rok temu. To jest głównym czynnikiem, że w tym roku planujemy nieco ograniczyć budżet na świąteczny stół. Nie chcemy też marnować żywności.
Przedświąteczne promocje
Wielu z nas będzie szuka mozliwości tańszych zakupów w czasie Black Friday i Cyber Monday, a także Black Weeks. Świąteczne prezenty, według różnych badań chce wtedy kupić ponad 70 proc. Polaków.
Sezon zakupów świątecznych w Polsce, który trwa od listopada do grudnia, generuje 22% rocznych przychodów ze sprzedaży. Z badania zleconego przez Provident wynika, że w tym roku wydatki polskich konsumentów w okresie świątecznym ponownie wzrosły. Rośnie jednak tendencja Polaków do ograniczania wydatków na świąteczne artykuły spożywcze – w ubiegłym roku taką intencję miało 45% ankietowanych. Mimo to okres świąteczny pozostaje kluczowym okresem dla sprzedawców detalicznych w Polsce, gdyż listopad i grudzień generują średnio o 40% większe przychody ze sprzedaży niż pozostałe miesiące.
Przeciętny Polak planuje w nadchodzące Święta wydać średnio nominalnie 1427 zł, czyli o niecały 1% więcej niż w roku poprzednim. Prawie połowa Polaków planuje wydać na prezent świąteczny średnio od 50 do 100 zł na osobę. Na te nawyki wydawania pieniędzy wpływają różne czynniki, w tym stan gospodarki, osobista sytuacja finansowa i tradycje kulturowe.
Aby ograniczyć świąteczne wydatki, Polacy coraz częściej sięgają po listy zakupów i strategie planowania budżetu. Ogólnie rzecz biorąc, sezon zakupów świątecznych w Polsce to ważny czas zarówno dla sprzedawców detalicznych, jak i konsumentów, a nawyki zakupowe zależą od wielu czynników. O ile wydatki przeciętnego Polaka w okresie świątecznym nieznacznie wzrosły, o tyle rośnie tendencja do chęci ograniczania wydatków na świąteczne artykuły spożywcze.