Każdy, kto prowadzi firmę zna pojęcie płynności finansowej. Niezależnie, czy jest to jednoosobowa działalność gospodarcza, czy przedsiębiorstwo zatrudniające setki osób, płynność finansowa jest kluczowa, aby móc mówić o sukcesie przedsięwzięcia. Kiedy firma może uznać, że jest płynna finansowo? W jakich sytuacjach płynność można utracić? Co zrobić, aby dbać o płynność finansową swojego przedsiębiorstwa?
Co to jest płynność finansowa?
Jeżeli prowadzę firmę i wykonuję na rzecz innego podmiotu jakąś usługę lub sprzedaję jakiś produkt generuję tzw. przychód. Aby ten przychód wygenerować ponoszę jakieś koszty – muszę np. opłacić składki na ZUS, koszt wynajęcia i utrzymania jakiegoś lokalu, zapłacić ratę leasingową za samochód i ponieść koszty jego utrzymania. Każdy koszt wygenerowania przychodu mogę sobie od niego odliczyć. Przychód pomniejszony o koszty to dopiero dochód firmy, od którego odprowadzam podatek. Firma, która jest płynna finansowo to mówiąc krótko firma, która generuje dochody.
Kiedy mogę utracić płynność?
Jeżeli koszty zaczynają przewyższać przychody tracę płynności finansowej. Niższe przychody mogą wynikać z wielu czynników – pogorszonej w danym momencie koniunktury na rynku, mniejszego zapotrzebowania na moje produkty lub usługi, problemów kadrowych. Powodem niższych przychodów może być również brak spłaty lub opóźniona spłata należności przez moich kontrahentów.
Tracę płynność ponieważ kontrahent mi nie zapłacił
Wyobraźmy sobie, że prowadzę firmę szkoleniową. Znalazłem Klienta, firmę z branży motoryzacyjnej, która zatrudniła mnie do realizacji projektu szkoleniowego. W jego ramach mam przez miesiąc przeszkolić całą kadrę firmy oraz przygotować system e-learningowy, który pozwoli kierownictwu przeszkalać pracowników po zakończonym projekcie. Umówiliśmy się z firmą, że zapłata nastąpi na podstawie faktury w okresie 14 dni od zakończenia prac. Do realizacji tego zlecenia dedykowałem 3 trenerów zatrudnionych w mojej firmie. Projekt jest w innym mieście, więc oprócz wynagrodzenia zasadniczego musiałem opłacić im koszty podróży, noclegu oraz diety. Żeby zatem zrealizować to zlecenie muszę zainwestować spore pieniądze. Zlecenie zostało zrealizowane i czekam na zapłatę. Kontrahent spóźnia się dzień, dwa, tydzień, a później miesiąc. Nie dość, że poniosłem koszty związane z jego realizacją, to jeszcze nie otrzymałem za nie zapłaty. Płynność finansowa mojej firmy jest zagrożona.
Co zrobić, aby nie musieć mierzyć się z podobnymi sytuacjami?
Po pierwsze, podejmując zlecenie z Klientem nowym, dotychczas przez nas nie zweryfikowanym warto sprawdzić Klienta w biurze informacji gospodarczej BIG InfoMonitor. Jak to działa? Wystarczy zalogować się do swojego profilu w BIG InfoMonitor i podać dane kontrahenta. W czasie rzeczywistym uzyskam informacje o kulturze płatniczej firmy w obiegu gospodarczym – będę zatem widział, czy np. mój przyszły kontrahent nie skorzystał z jakiejś usługi lub nie dokonał jakiegoś zakupu i nie zapłacił z tego tytułu faktury. Jak znajdę taki wpis będę wiedział, że nie jest to firma godna zaufania i zażądam zapłaty z góry lub nie podejmę się realizacji zlecenia.
Presja wpisu do bazy
Posiadanie dostępu do bazy BIG InfoMonitor ma jeszcze jedną sporą zaletę. Jeżeli dojdzie do sytuacji, że mój kontrahent będzie zwlekał z zapłatą za usługę lub produkt będę mógł wysłać mu ponaglenie z informacją, że jak nie zapłaci w wyznaczonym terminie to zostanie wpisany jako nieuczciwy kontrahent do bazy BIG InfoMonitor. Wywarcie tego typu presji w większości sytuacji podziała. Nikt nie chce bowiem widnieć w bazie kontrahentów, którzy nie płacą swoich zobowiązań.
Co zrobić, aby uzyskać dostęp do BIG InfoMonitor?
W lipcu 2019 roku Helikon podjął współpracę z BIG InfoMonitor i wprowadził produkt do systemu sprzedażowego. Uzyskanie dostępu do BIG InfoMonitor jest zatem niezwykle proste. Wystarczy, że przedsiębiorca zgłosi się do jednego z Agentów zrzeszonych w sieci sprzedażowej Helikon. Agent poprosi o NIP i podstawowe dane, wpisze do systemu, a system wygeneruje umowę. Po podpisaniu umowy i opłaceniu opłaty za dostęp przedsiębiorca uzyska możliwość logowania do profilu BIG InfoMonitor. BIG InfoMonitor przygotował atrakcyjną ofertę dla Klientów Agentów Helikon – Klient może wybrać między dwoma harmonogramami zapłaty za produkt – 199 PLN netto miesięcznie lub 2199 PLN netto przy opłaceniu odstępu za cały rok.