Nest! stale rozszerza swoją ofertę kredytową skierowaną do klienta biznesowego. Głównym celem jest wsparcie przedsiębiorców i ich działalności. Ofertę kredytową dopasowujemy do indywidualnej sytuacji klienta, dzięki czemu wielu przedsiębiorców otrzymało szansę i możliwości dalszego rozwoju własnego biznesu. W Nest! przedsiębiorca jest zawsze na pierwszym miejscu.
Mateusz Ziarno Dyrektor Biura Sprzedaży Pośredniczej Nest Bank S.A.
- Z perspektywy czasu, jak oceniacie tę wielką zmianę wizerunku i oferty, którą wprowadziliście w ostatnich latach?
Nieco ponad dwa lata temu, Nest Bank dokonał biznesowej wolty; stał się bankiem skoncentrowanym przede wszystkim na finansowaniu mikrofirm. Ta zmiana wyszła nam na dobre, co widać po naszych wynikach finansowych. Odzwierciedleniem jej jest także zupełna przebudowa wizualna marki. Rozpoznawalność brandu jest kluczowa z naszego punktu widzenia. Obiektywnie rzecz ujmując nasz rebranding został pozytywnie przyjęty przez rynek, czego wyrazem jest choćby złoto w konkursie Dyrektor Marketingu Roku.
- Koncentrujecie się aktualnie na segmencie mikro i małych firm z hasłem przewodnim „Siła Przedsiębiorców!”. Co takiego wyróżnia klienta biznesowego, że postanowiliście oprzeć na nim swoją strategię?
Małe i średnie przedsiębiorstwa zawsze były dla nas źródłem inspiracji. Widząc ich wkład w polskie PKB (około 50%), jesteśmy przekonani o ich atrakcyjności, jako klientów, dla sektora bankowego.
Ich dynamika i innowacyjność sprawiają, że stanowią doskonałe pole do współpracy i tworzenia nowych, skrojonych na miarę, rozwiązań. Daje to nam, jako bankowi, możliwość nie tylko wspierania ich rozwoju, ale także uczestnictwa w kreowaniu nowych trendów i możliwości na rynku.
Co więcej, małe i średnie przedsiębiorstwa, przez swoją skalę działania i bliski kontakt z klientem, są w stanie szybko adaptować się do zmieniających się warunków rynkowych. Dla sektora bankowego, który jest bezpośrednio związany z fluktuacją gospodarczą, takie elastyczne i zdolne do szybkiego reagowania podmioty są niezwykle cennym partnerem.
- Przeszliście prawdziwą transformację cyfrową – od banku tradycyjnego do banku, w którym wygodny dostęp do produktów przez Internet stanowi filar działalności. Jak postrzegana jest ta rewolucja przez waszych Klientów?
Klienci doceniają tę zmianę. Ostatni rok był szczególnie „bogaty” w różnego rodzaju innowacje: wprowadziliśmy kartę wirtualną, Nest Kantor, BLIK na telefon. Można u nas otworzyć konto na selfie, całkowicie online, teraz nawet bez tradycyjnego dowodu osobistego, poprzez aplikację mObywatel. Dostrzegają to nasi klienci: wskaźnik NPS (Net Promoter Score) dla procesu weryfikacji tożsamości przy użyciu selfie osiągnął w listopadzie ubiegłego roku bardzo dobry wynik na poziomie 62 . To znaczący sukces, który świadczy o pozytywnym odbiorze tej metody przez naszych użytkowników. Zauważyliśmy też wzrost liczby użytkowników korzystających z naszej aplikacji mobilnej na poziomie 8 p.p. w ostatnich 12 miesiącach.
- W Nest Banku odpowiadasz za rozwój sprzedaży poprzez współpracę z pośrednikami. Z jakimi głosami czy opiniami o Nest Banku i Waszej ofercie spotykasz się na co dzień?
Podczas moich rozmów z partnerami często spotykam się z pozytywnym feedbackiem. Zauważają oni korzyści płynące ze współpracy z nami. Nasza propozycja jest atrakcyjna cenowo dla klienta, a jednocześnie gwarantujemy naszym partnerom bardzo konkurencyjne stawki – być może nawet najlepsze na rynku.
Ta sytuacja tworzy dynamiczny układ, w którym sprzedaż staje się formą pomocy. Z jednej strony, mamy możliwość pomóc klientowi i obniżyć koszty prowadzenia działalności gospodarczej, a z drugiej strony, nasi partnerzy mogą na tym bardzo dobrze zarobić.
W naszej ofercie kładziemy nacisk na prostotę, przejrzystość i przystępność cenową dla klienta, jednocześnie oferując atrakcyjne stawki prowizyjne dla pośredników. Chociaż cena jest ważna, to okazuje się, że jeszcze bardziej istotna jest dostępność.
Nasi partnerzy doceniają przede wszystkim stabilność i pewność, jaką dajemy w kontekście naszej decyzyjności.
- Znacie bardzo dobrze realia (blaski i cienie) prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Z jakimi wyzwaniami czy też problemami zgłaszają się do Was polscy przedsiębiorcy?
Rozumiemy specyfikę działania polskich przedsiębiorców. Koncentrujemy się na rzeczach, które są dla nich szczególnie istotne.
Przede wszystkim, wiemy, jak ważne są wyzwania związane z płynnością finansową, takie jak zatory płatnicze. Dlatego skupiamy się na zapewnieniu limitu w koncie, który może służyć jako poduszka bezpieczeństwa. Drugim istotnym problemem, z którym borykają się nasi klienci są opóźnienia w płatności faktur. Po trzecie, zawsze może pojawić się nagła okazja biznesowa, której sfinansowanie jest niezbędne. Rozumiemy, że czasami środki są potrzebne „na wczoraj” i nie chcemy, aby nasi klienci podejmowali pochopne decyzje. Dzięki naszej ofercie i szybkiemu procesowi zdalnemu jesteśmy w stanie pomóc w takich nagłych potrzebach inwestycyjnych.
Wiemy także, że dla każdego klienta, niezależnie czy zmaga się z problemami z płynnością czy też nie, liczy się oszczędność. Stąd konto za zero i konsolidacja z gwarancją niższej marży, co znacząco pozwala obniżyć miesięczne koszty prowadzenia działalności.
- Jak prezentuje się Wasza oferta dla mikroprzedsiębiorców na tle innych banków?
Stawiamy na jakość w najlepszej cenie!
Nasza oferta konsolidacji kredytów gotówkowych jest jedną z najbardziej konkurencyjnych na rynku. Przenosiliśmy dla naszych klientów kredyty do Nest Banku z marżą, która była nawet o 5,5 punktów procentowych niższa w porównaniu do konkurencyjnych ofert. Ponadto, aby zrekompensować ewentualne koszty związane z wcześniejszą spłatą kredytu w innym banku, oferujemy klientom zwrot 3% prowizji, naliczanej od salda kredytu przenoszonego z innego banku. To często szokuje Klientów.
Od września 2023 roku wprowadziliśmy do naszej oferty promocję „Gwarancja niższej marży”. Dzięki niej jesteśmy w stanie zaoferować lepsze warunki niż praktycznie każdy inny bank, pod warunkiem, że marża w innym banku nie jest niższa niż 0%.
- Co planujecie na ten rok (2024) jeżeli chodzi o ofertę skierowaną do mikro i małych firm?
Mamy wiele ambitnych planów na najbliższą przyszłość. W segmencie mikro i małych firm chcemy wyróżnić się wysokimi kwotami finansowania (do 1 mln) oraz długim okresem spłaty (120 miesięcy) dla jak najszerszej grupy Klientów. Dodatkowo pracujemy nad różnymi inicjatywami, ale dwie z nich szczególnie się wyróżniają.
Po pierwsze, koncentrujemy nasze wysiłki na budowie segmentu SME dla firm z obrotami przekraczającymi 10 milionów PLN. Szczegóły dotyczące tej inicjatywy zostaną udostępnione w najbliższym czasie.
Po drugie, planujemy rozszerzyć naszą ofertę o kredyty obrotowe dla spółek cywilnych. Ta nowa oferta zostanie wprowadzona już w drugim kwartale.
Chociaż te dwa projekty to nasz priorytet, nie zapominamy o innych inicjatywach. Przykładowo, planujemy wprowadzić program poleceń, który pozwoli przedsiębiorcom polecać nasze kredyty. Każdy uczestnik – zarówno ten, który poleca, jak i ten, jest polecany – będzie mógł liczyć na premię za skutecznie polecony i uruchomiony kredyt.